15991804_1312380568818947_496916466_o

15991804_1312380568818947_496916466_o

Tulburările de memorie au cauze diverse: pornind de la leziuni ale ariilor cerebrale legate de funcțiile memoriei, ele pot fi și consecințele unor tratamente medicamentoase, consumului de tutun și alcool, oboselii, depresiei, stresului, anxietății sau experiențelor traumatice.

Cu alte cuvinte, problemele de memorie pot avea atât cauze fizice cât și psihologice, cele din urmă fiind caracterizate de o funcționare anormală a proceselor memoriei în condițiile în care nu există leziuni sau cauze neurobiologice ale acestora.

În acest context, poate apărea uitarea unor situații concrete și stresante sau disocierea ca răspuns la un eveniment traumatic, în scopul de a susține o funcționare ulterioară. 

Din ce motive poate aparea uitarea in tinerete?

Există bineînțeles diferențe individuale și motive personale care nu permit generalizarea răspunsului. Cu toate acestea, există unele cauze care pot determina uitarea, acestea fiind legate de dezvoltarea rapidă a creierului în perioada adolescenței, de provocările emoționale specifice vârstei cărora sunt nevoiți să se adapteze, precum și cauze care țin de calitatea și cantitatea informației pe care tinerii o au de gestionat în zilele noastre. Cortexul prefrontal- cu rol în planificare, decizie, organizare- este complet dezvoltat abia în jurul vârstei de 20 de ani, așa încât este normal ca adolescenții să uite unele detalii sau evenimente importante sau să își structureze cu greutate informațiile. În plus, transformările hormonale din această perioadă influențează printre altele și calitatea somnului– cu efecte suplimentare în capacitatea de a reține, stoca și reda informații. Transformărilor fizice prin care trec adolescenții li se adaugă evenimentele pe care le trăiesc pentru prima oară în relații și care îi inundă cu emoții intense și uneori dificil de gestionat. În același timp, atât în mediul academic cât și în timpul liber, în mediul online, sunt solicitați în a gestiona o cantitate mare de informație pe care sunt provocați să o selecteze și cu care să opereze. În acest fel, excluzând trăsăturile și provocările particulare pe care un adolescent le trăiește, se observă cum capacitățile lor mnezice sunt solicitate suplimentar, prin caracteristicile vârstei și cerințele societății actuale.  

Cand este uitarea normala si in ce situatii sunt necesare investigatiile suplimentare?

Uitarea în anumite limite este normală iar deteriorarea completă a memoriei nu este inevitabilă în procesul îmbătrânirii. În momentul în care însă activitățile zilnice și funcționarea socială a unei persoane sunt afectate de pierderea memoriei, este indicat ca această să solicite ajutor de specialitate cât mai curând. Spre exemplu, dacă uitarea duce la îndeplinirea cu dificultate a unor activități curente (păstrarea igienei personale, îmbrăcare adecvată, folosirea electrocasnicelor), dacă apare imposibilitatea de reamintire a unor cuvinte, trasee, evenimente sau date importante sau dacă apare indecizia și greutatea în a aduce argumente raționale, este necesar consultul unui specialist. 

 În același timp, pot apărea dificultăți de reamintire a unor evenimente particulare sau a unor perioade întregi- ca urmare a unei traume psihologice, aceste amintiri fiind recuperabile prin psihoterapie, concomitent cu creșterea capacității de autoreglare, adaptare la solicitările prezentului și procesare a informațiilor și emoțiilor trăite. 

Cum ne putem imbunatati capacitatea de memorare?

Înainte de a ne alege și propune un program format din exerciții de memorie este important să ne asigurăm că ne oferim suficient somn în fiecare noapte, o alimentație sănătoasă și activități sportive, toate acestea contribuind la funcționarea sănătoasă a creierului. Cele mai potrivite exerciții pentru memorie sunt cele care ne scot din zona de confort și care ne conduc spre procesarea de informații noi- sau într-o formă diferită decât cea în care suntem obișnuiți să o facem. În acest sens, putem să ne propunem să învățam un număr de cuvinte noi într-o zi, să facem o hartă mentală formată din imagini, să cântăm la un instrument, să jucăm șah, să rezolvăm cuvinte încrucișate sau să compunem acronime sau poezii și chiar să rezolvăm probleme de matematică sau calcule simple. În plus, ne putem propune să aprofundăm o anumită temă pe care o găsim interesantă într-o modalitate care să ne stimuleze atenția, concentrarea și capacitățile de memorare prin strângerea de informații din mai multe surse, structurarea lor în scheme și imagini și crearea de legături în scris între informațiile vechi și cele noi.  

Depresie, stil de viata si memorie

Depresia și memoria se găsesc într-o relație strânsă, determinată neurochimic și fiziologic, apariția primeia având consecințe directe în funcționarea alterată a celei de-a doua. Depresia este o tulburare psihică- deci are influențe multiple asupra proceselor psihice, deci și asupra memoriei.

Dificultățile de concentrare și atenție sau tulburările de somn sunt doar câteva dintre simptomele depresiei cu impact direct în funcționarea normală a procesului memoriei. În același timp, relația este bidirecțională, în sensul că depresia poate fi o cauza cât și un efect al tulburării de memorie. Cu alte cuvinte, o persoană care își observă dificultățile de memorie și felul în care își pierde amintiri și informații curente riscă să dezvolte, conform studiilor, o formă de depresie. Cu toate acestea, depresia este tratabilă, așa încât odată cu înaintarea în tratamentul medicamentos și psihoterapeutic se vor observă și îmbunătățiri în capacitatea de memorare, stocare și reactualizare a informațiilor. 

 Pe de altă parte, sunt demonstrate legăturile dintre stilul de viață stresant, funcțiile memoriei și funcționarea cognitivă, cotele înalte de stres fiind corelate cu riscul apariției Alzheimerului. Capacitatea de a reține informația, de a o procesa și rememoră este afectată în situații stresante prin secreția unor hormoni specifici care, în timp, pot conduce la modificări în funcționarea creierului. În acest sens, dificultățile de învățare din perioadele examenelor sau situațiile de evaluare în care apăr blocaje în redarea unor informații binecunoscute sunt explicabile și pot fi abordate prin psihoterapie, abordând semnificația sursei de stres pentru persoana respectivă.

Alături de evaluarea psihologică clinică- ce presupune aplicarea unor instrumente psihologice specifice, alese în funcție de dificultățile întâmpinate ce se doresc a fi evaluate- memoria se poate studia prin observație directă și interviu de tip semi-structurat, care poate releva felul în care sunt organizate informațiile, tipul de informații care sunt mai ușor- sau mai greu- reactualizate sau chiar perioadele sau experiențele imposibil de accesat de către persoană.

Procesul psihoterapeutic este centrat și adaptat persoanei care îl solicita și presupune includerea în proces a tuturor caracteristicilor și experiențelor personale, așa încât sunt utilizate și accesate toate tipurile de memorie cunoscute, sub toate clasificările ei.

Legatura dintre atentie si memorie

Pentru a prelua informația pe care urmează să o reținem avem nevoie pentru început să apelăm la atenție, pentru a o orienta către datele respective. În acest sens, lipsa de atenție are o influența majoră în calitatea și cantitatea informațiilor memorate, acestea putând fi alterate de stimuli irelevanti, apăruți în proximitate.

Cum ne putem antrena creierul?

Un stil de viață activ, în armonie cu nevoile și hobby-urile personale, care să implice interacțiuni sociale și activități de învățare contribuie la menținerea întreținerea sănătății creierului și, implicit, a proceselor psihice. În plus, dezvoltarea unor stiluri noi de organizare și includerea în rutina zilnică a unor scurte exerciții de memorie și dexteritate pot fi acompaniate de autoevaluarea propriei stări de bine, pentru a preveni și interveni din timp în situații care pot suprasolicita capacitățile personale de adaptare.

In numarul Septembrie 2016 al revistei ELLE, Psih. Livia Caciuloiu a contribuit cu materialul articolului “Nu uita!”, textul fiind semnat de Alice Bursuc.  (click pe imagine pentru articolul publicat si in site-ul Elle, aici)

15992199_1312380612152276_1860101014_o tulburarile de memorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Aboneaza-te la newsletter-ul nostru!

Lasa-ti aici adresa de email si vei primi cele mai recente stiri si materiale semnate de echipa noastra!

Te-ai abonat cu succes. Multumim!

Contact
Suna acum!